NOMINERADE & VINNARE

Här presenteras de nominerade till Stora Influencerpriset 2017.

Se de nominerade till Årets Influencer här!

ÅRETS NYKOMLING

Tilldelas en influencer som startat senaste året och snabbt fått stor tillväxt och engagemang.

CAMILLA SÖDERLUND

Beauty and bullshit

Clara Löfvenhamn

Bossbloggen

Emilia westerström

emiliawesterstrom.se

Årets Nykomling : JLC

"Att slå sig fram på nya sätt i den digitala djungeln av innehållsskapare är inte lätt idag. Det gäller att vara tydlig med vad man vill göra, att förstå den publik man riktar sig till och att alltid leverera bra innehåll. Årets nykomling består av stjärnor som i en ny konstellation bildat en stjärnbild. Det går inte att blunda för vinnaren eller hur goa de är."

ÅRETS VETERAN

Tilldelas en influencer som etablerat sig under en längre tid och som arbetar föredömligt för branschen.

Andrea Hedenstedt

andreahedenstedt.se

-VINNARE-

ELSA BILLGREN

ELSA.ELLE.SE

LISA ERIKSSON

KNIVLISA

MOA DEBRUIN

SPIDERCHICK

SANDRA BEIJER

SANDRABEIJER.SE

Årets Veteran: Elsa Billgren

"Årets veteran har sysslat med innehållsskapande under lång tid, men ändå lyckats hålla en extremt hög nivå både när det gäller engagemang, frekvens och kvalitet. Hon ger verkligen av sig själv, nu kanske mer än någonsin. Trots att vi utser henne till årets veteran hoppas vi få följa henne under många år framöver."

ÅRETS KREATÖR

Tilldelas en anmärkningsvärt kreativ influencer inom exempelvis foto, film, DIY eller likvärdigt.

-VINNARE-

ELIN KERO

NEVNARIEN

EVELINA FORSELL

EVELINAFORSELL.SE

HELENA GUNNARE

OH DARLING LET'S BE ADVENTURERS

JONNA JINTON

JONNAJINTON.SE

Årets Kreatör: Elin Kero

"Årets kreatör har bemästrat både fotokonsten och ordets styrka under de senaste 10 åren. I år har vi fått se henne ta sig an videoformatet med stort hjärta och passion på ett helt nytt sätt. Hon går sin egen väg både i berättande och i visuell stil och genom det inspirerar hon andra att bli bättre i sitt eget hantverk."

ÅRETS VARUMÄRKE

Tilldelas en influencer som på ett genomtänkt sätt arbetat med och etablerat sitt varumärke.

-VINNARE-

ELIN HÄGGBERG

TEKNIFIK

FRIDA RAMSTEDT

TRENDENSER

ANGELICA & JESSICA LAGERGREN

TVILLINGARNA LAGERGREN

Årets Varumärke: Elin Häggberg

"Redan från första inlägget var det tydligt att den här personen hade en genomtänkt plan. Genom en generös och konsekvent attityd tillsammans med strategiskt smarta val har hon byggt ett starkt och hållbart varumärke som lovar gott inför framtiden. Hon har gått från 0 till 100 på drygt ett år och tagit på sig ledartröjan i sin niche. Samtidigt kan vi knappt vänta på att se vad som väntar runt hörnet för denna supertalang."

ÅRETS RÖST

Tilldelas en influencer som haft ett utmärkande budskap, kampanj eller språk under det senaste året.

FLORA WISTRÖM

FLORA.BAAAM.SE

-VINNARE-

Ida Höckerstrand &

Sofie Hallberg

ÅNGESTPODDEN

JOHANNA NILSSOn

SLOWFASHION.NU

Årets Röst: Ångestpodden

"Att bygga en stark röst i ett brus av prat är inte lätt. Årets röst har dock lyckats fånga en publik med ett relevant ämne i ett starkt format. Och det har gett ringar på vattnet. Fler vågar nu prata om psykisk ohälsa, både tillsammans med årets vinnare och i sina egna kanaler. För det förtjänar Årets röst ett stort erkännande och ett tack från alla oss som någon gång drabbats av ångest."

ÅRETS INNOVATÖR

Tilldelas en influencer som på utmärkande sätt skapat nya förutsättningar i sitt yrke.

Angeliqa Mejstedt

Vandringsbloggen

LINDA HALLBERG

LINDAHALLBERG.SE

michaela forni

daily forni

-VINNARE-

Monica Karlstein, Helena Lyth, Maria Soxbo

Nordinary influencers

SARA BÄCKMO

SKILLNADENS TRÄDGÅRD

Årets Innovatör : Nordinary

"Årets innovatörer tog under året det modiga och något kontroversiella steget att lämna den trygga magasinplattformen och slå sig ihop till sitt eget pojkband, som de själva uttrycker det. Vi ser dem hellre som girl power-bandet som med smart varumärkestänk, ett starkt erbjudande och en stor dos mod visar att influencers inte behöver varken portal eller agentur för att lyckas. Vi behöver bara varandra.

Vinnare är Maria Soxbo, Helena Lyth och Monica Karlstein från Nordinary!"

ÅRETS BUSINESS

Tilldelas en influencer med kreativa, framgångsrika och effektiva affärsmodeller.

Isabella löwengrip

isabellalöwengrip.se

KENZA ZOUITEN

KENZAS.SE

-VINNARE-

THEREse lindgren

therese lindgren

Årets Business: Therese Lindgren

"Personen bakom Årets Business har lärt sig konsten att skilja på privatpersonen och varumärket med samma namn och att värdera sitt eget arbete högt. Hon är konsekvent och tydlig utan att bli tråkig. Hennes samarbeten skapar relevans för både följare och partners med en tonalitet som aldrig blir konstlad eller påklistrad. Personen som vinner utmärkelsen Årets Business är ett föredöme som människa, som affärskvinna och som influencer."

ÅRETS SAMARBETE

Tilldelas en influencer och ett varumärke som skapat ett relevant och engagerande samarbete. 

-VINNARE-

Angeliqa Mejstedt & Morakniv

"KVINNLIGA ÄVENTYRARE"

Jonna Jinton & Barnängen

"HELA Sverige Frilufsar"

Linn Wiberg & 

SmiLe Makers

"FEELING MYSELF"

Årets Samarbete : Angeliqa Mejstedt & Morakniv - Kvinnliga äventyrare

"I en högst relevant samarbete har aktörerna lyckats med konststycket att verkligen engagera sin målgrupp. Tillsammans utmanar de den stereotypa synen på att män är de enda som kan göra upp eld och hugga ved. Genom samarbetet enar de kvinnor som älskar äventyr i naturen. Samtidigt uppmanar de dessa kvinnor att ta plats som experter inom outdoorbranschen. Årets samarbete är ett ypperligt exempel på kraften i influencer marketing."

ÅRETS ANNONSÖR

Tilldelas en annonsör som på ett professionellt och kreativt sätt använt sig av influencer marketing.

-VINNARE-

ADOBE

ARVID NORDQUIST

BOOKBEAT

SAMSUNG

SILJA LINE

Årets Annonsör: Adobe

"Den här annonsören gör allt rätt i sina influencer-samarbeten och har tidigt förstått styrkan i att jobba med influencers, både i Sverige och internationellt. Med stort engagemang och rätt tonträff visar man att 1 + 1 verkligen kan bli 3 i kombinationen av varumärken och starka personligheter. Årets annonsör vågar lita på kreatörerna och deras egna röster för att bära sitt budskap."

EBBAPRISET

Ebba K von Sydow var en av de första som tog fighten för bloggare i det offentliga rummet och erkände dem som maktfaktorer i samhället. För detta och för hennes stöd till branschen genom åren döper nu Influencers of Sweden hederpriset efter henne.

Ebbapriset: Frida Ramstedt

"Genom hårt arbete, vass penna och sitt minimalistiska signum har hon skapat en helt egen värld. Hon är lyhörd, noggrann och orädd. En stilsäker strateg med integritet, affärssinne och skarpt öga för det vi vill ha – i hemmet. Likt en designklassiker blir hon bara bättre med åren, och fortsätter ständigt att inspirera!"

ÅRETS MEDLEM

Tilldelas en medlem i Influencers of Sweden som förbättrar nätverket, delar med sig till sina kollegor och bidrar på ett generöst, professionellt och positivt sätt till branschen. Röstas fram av medlemmarna i Influencers of Sweden.

-VINNARE-

CLara toll

clara, färdiga, gå

Emma hällbacka

emmahallbacka.se

Fanny lindkvist

less carbs

jennifer sandström

forever abroad

sofia bursjöö

upp och hoppa

Vinnarna utses av en jury och presenteras den 13 oktober. Juryns beslut kan ej överklagas.