OM PRISET

Stora Influencerpriset instiftades 2017 på initiativ av Influencers of Sweden och dess grundare Linda Hörnfeldt.


Stora Influencerpriset är ett branschpris för social media influencers (inflytelserika profiler och entreprenörer i sociala medier och i bloggar) och prisar Sveriges mest kreativa och affärsdrivna influencers i 14 olika kategorier. Det delas även ut ett hederspris vid namn “Ebba-priset”, döpt efter Ebba Kleberg von Sydow.


Syftet med Stora Influencerpriset är att höja nivån på den professionella standarden bland Sveriges influencers. Vi gör det genom att lyfta dem som föregår med gott exempel genom att inspirera andra, både kollegor i branschen och följare.

Genom detta hoppas vi att inspirera fler influencers att utmana sig själva och sträva framåt inom sitt yrke utifrån sin egen förmåga. Genom detta vill vi också bidra till en starkare, mer välrenommerad och professionell bransch bland influencers.

JURYN 2018

Roija Rafii - Press och PR-ansvarig samt tf. Social Media Manager för Telia Sverige. Del av styrelsen för både stiftelsen Vi hörs! samt Novahuset - föreningen mot sexuellt våld.


Ebba Kleberg von Sydow - Journalist, programledare samt författare till bland annat modeprojektet ”Säker stil” (tillsammans med Emilia de Poret) och bästsäljande kokböckerna ”Systrarna von Sydow” med Amy von Sydow Green.


Tobias Franzén - Grundare och VD för Social First-byrån The Amazing Society. Tobias driver frågor kring reklambranschens behov att ta ansvar för att skapa inkluderande och normkritiska budskap i syfte att få människor att må bättre och för ett mindre polariserat samhälle.


Elin Häggberg – Journalist, teknikbloggare och föreläsare. Driver bloggen Teknifik.se och podden Teknikens under. Vann Stora Influencerpriset för Årets varumärke 2017.


Linda Hörnfeldt - Grundare Influencers of Sweden, författare av boken "Yrke: Influencer" och digital entreprenör.

NOMINERINGSKRITERIER

  • Den nominerade ska följa Influencers of Swedens etiska riktlinjer samt definition av en social media influencer, alltså “en seriös aktör med stor och/eller lojal följarskara i sociala medier och/eller blogg och som anses ha inverkan på denna följarskaras beslut.”
  • Den nominerades kanal ska vara publicerad, offentlig och aktiv. Kanalen ska också ha en fysisk person som avsändare och denna avsändare ska lätt kunna identifieras. Kanalen ska uppdateras minst en gång i månaden.
  • Den nominerades innehåll ska vara på svenska eller den nominerade ska vara verksam i Sverige.
  • Den nominerades innehåll ska vara fritt från hat, diskriminering, rasism, hot eller innehåll som kan uppfattas som stötande.